Partner serwisu
Drogi i autostrady

Pierwsze urodziny tuneli na S3

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
02-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
01-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
GDDKiA Wrocław

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Pierwsze urodziny tuneli na S3
fot. GDDKiA
Minął rok, odkąd kierowcy po raz pierwszy przejechali przez dolnośląskie tunele drogowe na trasie S3. Od 31 lipca 2024 roku dostępny jest ostatni wybudowany w woj. dolnośląskim odcinek drogi ekspresowej S3 - 16-kilometrowa, nowoczesna trasa pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra Północ.

Tunelowy rekord i miliony przejazdów

W ciągu pierwszego roku od oddania tej trasy do ruchu zarejestrowaliśmy na niej przejazd ponad 2,3 mln pojazdów. W kierunku Lubawki przejechało ponad 1,2 mln pojazdów, a w kierunku Legnicy ponad 1,1 mln. Rekord dziennego natężenia ruchu padł 1 maja 2025 roku – wtedy przez oba tunele przejechało aż 17 700 pojazdów.

Kilka słów o ostatnim odcinku S3 w woj. dolnośląskim

Budowa odcinka trwała niemal cztery lata i kosztowała blisko 1,9 mld zł, z czego ponad 928 mln zł pochodziło z funduszy unijnych. Inwestycja była współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W ramach zadania, którego wykonawcą było konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau, powstało aż 69 obiektów inżynierskich, w tym mosty, wiadukty i przejścia dla zwierząt oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych - Jaczków Wschód i Jaczków Zachód. Jednak najbardziej spektakularnym elementem trasy są dwa tunele drogowe, z których jeden – o długości 2,3 km – jest najdłuższym pozamiejskim tunelem drogowym w Polsce oraz najdłuższym tunelem wydrążonym w skale.

Tunele drogowe na S3 i ich zabezpieczenia

Te dwa szczególne obiekty stały się symbolem nowoczesnej infrastruktury w regionie. Prace nad ich budową prowadzone były w systemie zmianowym, 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. W ich realizację zaangażowani byli obywatele aż 11 krajów.

Dłuższy tunel został wydrążony pod górą w Starych Bogaczowicach tzw. nową austriacką metodą NATM, która została wybrana ze względu m.in. na budowę geologiczną górotworu, duży przekrój poprzeczny tunelu oraz jego długość. Na konstrukcję tunelu składają się dwie nawy główne dla ruchu pojazdów o długości 2301 m – nitka w kierunku Legnicy i o długości 2272 m – nitka w kierunku Lubawki, osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu. Drążenie obu nitek trwało 444 dni. W prace przy tunelu zaangażowanych było codziennie co najmniej 125 pracowników. Podczas prac wydrążeniowych zużyto 410 ton materiałów wybuchowych i wywieziono 223 000m3 materiału skalnego, co odpowiada pojemności 744 basenów olimpijskich.

Krótszy tunel o długości 320 m zrealizowano metodą górniczą w technologii Cut&cover, czyli w tzw. otwartym wykopie. Podzielono go na 27 segmentów. Po wykonaniu wykopu, przystąpiono do etapu fundamentów, następnie wykonano ściany, po czym przystąpiono do zakrycia ścian poprzez betonowanie kaloty tunelu. Następnym etapem było wykonanie robót branżowych i drogowych, czyli systemów oraz nawierzchni, a na samym końcu przystąpiono do zasypania tunelu i odtworzenia terenu nad obiektem.

Bezpieczeństwo w tunelach

Oba tunele zostały wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, w tym m.in.:

  • 62 czujniki dymu, 60 ręcznych ostrzegaczy alarmowych i 4 komplety światłowodowych czujek ciepła,
  • 33 wentylatory,
  • 150 kamer monitoringu, w tym 90 termowizyjnych,
  • ponad 3000 źródeł światła,
  • punkty alarmowe,
  • głośniki tunelowe oraz głośniki tubowe emitujące ostrzeżenia i polecenia w przypadku wystąpienia sytuacji alarmowych,
  • system ogrzewania,
  • system wykrywania pożaru oraz
  • system monitoringu wizyjnego - kamery obrotowe, stałopozycyjne oraz kamery wideodetekcji.

Całość nadzorowana jest z nowoczesnego Centrum Zarządzania Tunelem zlokalizowanego na węźle Bolków, co umożliwia szybką reakcję służb w razie wypadku lub awarii.

Aby tunele były w pełni bezpieczne, zobowiązani jesteśmy do wykonywania przeglądów i serwisów konstrukcji tuneli drogowych, systemów i urządzeń bezpieczeństwa oraz dojazdów wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Jest to związane z zapewnieniem najwyższych standardów bezpieczeństwa dla użytkowników obiektów.

Prace serwisowe, które wykonujemy, wynikają z harmonogramu obsługi tuneli i systemów w nim zamontowanych. Podczas tych kontroli zamykamy w godzinach nocnych cały odcinek drogi pomiędzy Bolkowem i Kamienną Górą. To nie fanaberia drogowców, a wymóg stawiany przez producentów elementów drogowych.

Niecodzienne sytuacje i lekcje na przyszłość

Rok eksploatacji to nie tylko płynny ruch, ale też... „kreatywność” kierowców. Wydarzenia, które zaliczamy do kategorii nadzwyczajnych i oczywiście absolutnie zabronionych to m.in.:

  • poruszanie się w tunelu pieszo lub rowerem,
  • parkowanie w tunelu, aby zapalić papierosa, zatrzymać się na toaletę, zrobić zdjęcie czy… uprawiać sport (ćwiczenia na środku tunelu),
  • zawracanie i jazda pod prąd.

Sytuacjami szczególnymi są również próby przejazdu przez tunele osób z głęboką klaustrofobią, które niestety kończą się zaangażowaniem służb i często nawet ewakuacją z trasy.

Wszystkie z tych przykładów miały miejsce w ciągu ostatnich 12 miesięcy, wymagały interwencji służb drogowych i często wiązały się nawet z czasowym zamknięciem tunelu ze względu na bezpieczeństwo przejazdu.

Jedź mądrze i dojedź bezpiecznie

Aby podróż przez tunele była bezpieczna, warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

  • zwracaj uwagę na znaki i sygnalizację świetlną, 
  • nie zawracaj, nie cofaj, 
  • zachowaj odległość między pojazdami minimum 50 m,
  • nie zatrzymuj się (możliwy jest tylko postój awaryjny), 
  • słuchaj komunikatów nadawanych w tunelu i stosuj się do wydawanych poleceń, 
  • pamiętaj o dostosowaniu prędkości do obowiązujących nakazów - w tunelu obowiązuje odcinkowy pomiar prędkości.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Drugie podejście do remontu wiaduktu nad S3

Inżynieria i innowacje

Drugie podejście do remontu wiaduktu nad S3

Damian Kelman 23 lipca 2025

Unieważniono przetarg na remont wiaduktu nad S3

Inżynieria i innowacje

Trzech chętnych na remont wiaduktu nad S3

Inżynieria i innowacje

Trzech chętnych na remont wiaduktu nad S3

Damian Kelman 27 czerwca 2025

Lubuskie. Będzie remont wiaduktu nad S3

Inżynieria i innowacje

Lubuskie. Będzie remont wiaduktu nad S3

Damian Kelman 29 maja 2025

Wybrano wariant węzła Goleniów Południe na S3

Drogi i autostrady

Lubuskie. Powstanie kolejny węzeł na S3? Jest apel

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Drugie podejście do remontu wiaduktu nad S3

Inżynieria i innowacje

Drugie podejście do remontu wiaduktu nad S3

Damian Kelman 23 lipca 2025

Unieważniono przetarg na remont wiaduktu nad S3

Inżynieria i innowacje

Trzech chętnych na remont wiaduktu nad S3

Inżynieria i innowacje

Trzech chętnych na remont wiaduktu nad S3

Damian Kelman 27 czerwca 2025

Lubuskie. Będzie remont wiaduktu nad S3

Inżynieria i innowacje

Lubuskie. Będzie remont wiaduktu nad S3

Damian Kelman 29 maja 2025

Wybrano wariant węzła Goleniów Południe na S3

Drogi i autostrady

Lubuskie. Powstanie kolejny węzeł na S3? Jest apel

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij